بتونه کاری و درزگیری کناف

بازدید:75461

آموزش  بتونه کاری و درزگیری کناف

مدت‌هاست که از من میخوان آموزشی در زمینه بتونه کاری و درزگیری کناف تهیه کنند ولی از آنجایی که در نظر داشتم دوره کامل و جامع در زمینه آموزش اجرا و نصب   کناف تهیه کنند این کار را به تعویق می نداختم ولی از آنجایی که درخواست خیلی زیاد بود آموزش بتونه کاری و درزگیری کناف به عنوان تکمیل‌کننده محصول آموزش نقاشی ساختمان و اجرا و نصب کناف در نظر گرفتم و سعی کردن به صورت ویدیویی تمام نکات و ریزه کاریهای بتونه کاری و درزگیری کناف سنباده زدن و رنگ کردن آن را هم بهتون آموزش بدم.

 

 چرا بتونه کاری و درزگیری کناف اهمیت دارد

به این خاطر اینقدر بتونه کاری و درزگیری کناف اهمیت داره که اگر درست و استاندارد اجرا نشود بعد از یک مدت تمام فواصل  دو سطح که بین آن را بتونه درزگیر کناف پر کرده‌ایم ترکهای موی ایجاد می شود و ظاهر کار به کلی خراب می شود اگر نتوانیم سطح را به صورت یکنواخت و چه کنیم با تابش نور به صورت مایل تمام عیب ها و پستی و بلندی ها سطح نمایان می شود و عیب‌های کار ظاهر بدی به کار ما می‌دهد.

 طرز تهیه بتونه درزگیر کناف

ابتدا می خوام در مورد جنس و روش درست کردن بتونه کناف برای شما صحبت کنم و به شما توضیح بدم که جنس بتونه کناف به چه شکلی است.جنس بتونه کناف از گچ و زمانی که شما در حال درست  کردن گچ هستید یعنی گچ رو با آب مخلوط کردین اگر یک مقدار چسب چوب سرشک و یا رنگ پلاستیک به اضافه کنید زمان گیرش (سفت شدن) طولانی‌تر میشه و شما این فرصت را دارید که از اون به عنوان بتونه استفاده کنید معمولاً نقاش ها به این روش درست کردن بتونه بتونه گچی می‌گویند حالا بتونه کناف شکل استانداردتری از همین موضوع است که به صورت پودری دربسته‌های ۵ کیلویی و ۲۰ کیلویی در بازار موجود و شما می‌توانید آن را از فروشگاه‌های رنگ و ابزار تهیه کنید وقتی شما به فروشگاه برای خرید بتونه کناف مراجعه می‌کنید فروشنده دو نوع  بتونه به‌عنوان بتونه کناف معرفی می‌کنند.

  • بتونه ماستیک
  • بتونه درزگیر

 بتونه درزگیر:

برای پر کردن شکاف‌ها و ترک‌های کناف است و به خاطر اینکه چسب بیشتری دارد و استقامت آن بیشتری دارد.

 بتونه ماستیک:

به خاطر اینکه نرم‌تر هستش و قالب پذیر تر و سنباده راحت‌تر می‌خورد به عنوان لایه دوم بتونه  استفاده می‌شود.

این دو مرحله‌ای بودن بتونه کاری و درزگیری کناف به این خاطر است که بتونه کناف زمانی که عمق سوراخ و شکاف ما بیشتر از ۳ میلی‌متر باشد فروکش می‌کند و ما باید در دو مرحله بتونه کاری را انجام بدیم

حال شما میتونید لایه اول درزها و شکاف‌ها و لایه دوم از بتونه درزگیر استفاده کنید ولی به‌هیچ‌وجه درزها و شکاف‌ها را   از بتونه ماستیک پر نکنید چون استقامت کمتری داره و باعث میشه درزها و ترکها باز شود من تو این بخش می خوام روش درست کردن بتونه کناف رو بهتون آموزش بدم و باید بگم روش درست کردن بتونه درزگیر و بتونه ماستیک کناف یکی هستند.

 طرز تهیه بتونه کناف

درست کردن بتونه کناف خیلی راحته  مقداری آب داخل ظرف می‌ریزیم و بعد پودر بتونه را به آرامی روی آن می‌پاشیم تا به هم‌سطح آب برسد دقت کنید که اگر پودر بتونه را به‌صورت یکجا بریزید بتونه شما گلوله گلوله میشود و سفت میشه و نمیتونید با کار کنید توجه داشته باشید که بتونه کناف را نباید زیاد به هم بزنید  چون زود سفت میشه نمی‌توپیم با اون کار کنید سعی کنید از یک کنار بردارید و استفاده کنید.

نوار درزگیر و نقش آن در بتونه‌کاری و درگیری کناف

مورد بعدی که در زمینه بتونه کاری و درزگیری کناف استفاده می‌شود و نقش اساسی و اصلی در این کار دارد نوار درزگیر هستش نوار درزگیر به صورت نوار توری شکلی هستی که یک سمت آن را به راحتی روی سطح کارمان بچسبانیم این  نوار بر روی درزها و شکاف‌ها و ترک‌های سطح کارمان نصب می‌شود و راحتی روی آن را بتونه می‌کنیم و باعث می‌شود به سطح بتونه‌ی ما استقامت بده و درواقع نقش استخوان‌بندی در بتونه‌ی اما اجرا می کنه و باعث می‌شود درزها و شکاف‌ها و ترک‌ها دیگه باز نشود تو این بخش می خوام روش نصب نوار درزگیر رو بهتون آموزش بدم.

نوار درزگیر را مانند چسب نواری در بین حدفاصل دو طرف شکاف نصب می‌کنیم   نکته سعی کنید قبل از ۲۴ ساعت از چسباندن نوار بتونه روی آن را بتونه کنید زیرا باگذشت زمان چسب نوار ول می‌کند.

ابزار بتونه کاری و درزگیری کناف

در این بخش می خوام تمام ابزار و وسایل بتونه کاری کناف رو بهتون معرفی کنم و روش درست استفاده کردن از اون رو بهتون آموزش بدم.

  • کاردک و لیسه معمولی نقاشی ساختمان
  • تیغ کاتر
  • پیچ‌گوشتی چهارسو
  • کاردک و لیسه مخصوص کناف
  • کاردک زاویه داخلی
  • کاردک زاویه خارجی

کاردک و لیسه معمولی نقاشی ساختمان

برای بتونه کاری کناف حتماً نیازی نیست از کاردک و لیسه مخصوص استفاده کنید شما می توانید از کاردک و لیسه معمولی نقاشی ساختمان هم استفاده کنید ولی سعی کنید که لیسه ای که استفاده می کنید پهن تر باشد چون جاهای که دو تیکه است یعنی دو تا سطح کناف را  کنار هم گذاشتن با لیسه پهن بتونه کنید تا موج روی سطح کار ایجاد نشود.

بتونه کناف

 پیچ گوشتی چهارسو

وسیله‌ی بعدی که در حین بتونه کاری و درزگیری کناف حتماً باید همراه تون باشه چهارسو هستش چون خیلی وقتها پیش میاد پیچ‌های اتصالات کناف رو تا انتها سفت نکرده‌اند برای تنظیم این پیچ‌ها باید از چهارسو استفاده کنیم و البته در انتهای کاردک‌های مخصوص بتونه کاری کناف یک چهارسو وجود دارد.

 تیغ کاتر

وسیله دیگری که در حین بتونه کاری کناف نیاز تون می‌شود کاتر است برای بریدن تکه‌های اضافی مقوای کناف و نوار بتونه استفاده می‌شود.

بتونه کناف

کاردک و لیسه مخصوص بتونه کاری و درزگیری کناف

کاردک و لیسه مخصوص بتونه کاری کناف از جنس استیل است که خیلی عمر و دوام بالایی دارد و کار کردن با آن راحت تره به دلیل پر بودن لیست کار خیلی تمیزتر و یکپارچه‌تر در می‌آید.

 

بتونه کناف

بتونه کناف

کاردک زاویه داخلی

کاردک زاویه داخلی برای بتونه کاری و درزگیری در زوایای داخلی و اصطلاحاً کنج‌های دیوار استفاده می‌شود که باعث میشه زوایای داخلی کاملاً یکنواخت و کاملاً گونیا در بیاد.

 

بتونه کناف

 کاردک زاویه خارجی

کار در زاویه خارجی که برای درزگیری زوایای خارجی استفاده می‌شود سطح کار کاملاً صاف و یکنواخت در بیاد.

 

بتونه کناف

طریقه بتونه کردن درزهایی که درست وارد نمی‌شود

گاهی وقتا در بتونه کاری کناف فضاهای وجود دارد که درزها دیده می‌شوند ولی کاردک و لیسه داخل نمی‌رود و من در ای مواقع از این روش استفاده می‌کنم که یک قلم کوچک را به بتونه آغشته می‌کنم و به کمک قلم‌مو بتونه را وارد درز کناف می‌کنم تا درز دیده نشود.

صاف کردن سطح کناف

برای صاف کردن سطح کناف از سمباده پوسته آب استفاده می‌کنیم  سنباده پوست آب نه میخواد خیلی زبر باشه نه خیلی نرم من معمولاً از سنباده پوسته آب شماره ۱۰۰ استفاده می‌کنم  شماره پوست آب پشت اون در کنار یک حرفه p بزرگ انگلیسی نوشته شده است برای اینکه سطح به‌صورت یکدست و یکنواخت سنباده بخوره از وسیله به نام قالب استفاده می‌کنیم.

نکته نگران نخ‌های اضافی نوار درزگیر از کار بیرون زده نباشید چون با سمباده از بین می‌رود.

آموزش سمباده زدن کناف

ابتدا سنباده را به اندازه کف قالب بریده و سپس سنباده را به قالب وصل می‌کنیم نکته مهم در مورد استفاده از قالب سنباده اینکه روش درست استفاده از قالب سنباده به این شکل قالب سنباده را در یک‌جهت حرکت می‌دهیم.

 

بتونه کناف

نکته بعد از اینکه یه مقدار سنباده زدیم  منافذ سنباده پر از گچ می‌شود و سنباده کند می‌شود برای اینکه بتوانید دوباره از آن استفاده کنید باید به آن ضربه بزنید تا گچ‌های اضافی اون به ریزه برای رهایی از این موضوع من روشی را پیدا کردم شما اگر بر روی سطح سنباده تعداد سوراخ با پانچ ایجاد کنید گچ‌های اضافی خارج می‌شود.

آموزش رنگ کردن کناف

مهم‌ترین مشکلی که در رنگ کردن کناف به وجود میاد اینکه وقتی  مقوای کناف آب می‌خورد مقدار زرد آب از خودش پس می‌دهد که برای رفع این مشکل یا قبل از رنگ کردن یک لایه پرایمر روی آن بزنید و یا اگر نخواستید لایه اول رنگ کناف رو مقدار  صفت‌تر بزنید.

 

 

 

دوستان عزیزم بی‌صبرانه منتظر نظرات پیشنهادات انتقادات و تجربیات خوبتون در قسمت نظرات همین صفحه هستند

واکنش شما به این مقاله چیست؟
+1
104
+1
2
+1
3

محبوب ترین محصولات آموزشی آنلاین

مشاهده همه محصولات آموزشی
Warranty

دیدگاه های کاربران

15 دیدگاه

منتظر نظرات، تجربیات و سوالات خوبتان هستیم :)


  1. سید یوسف دربندی

    باسلام
    بسیار مفید بود ای کاش سرعت پخش قابل تنظیم باشه

  2. الهام

    بادرود- به شما استاد گرامی-بسیار مفید بو مطالبتان. لطفا نسبت مقدار آب به پودر ماستیک کناف را بگویید و همچنین اگر بخواهیم چسب چوی یا سریش اضافه کنیم نسبت آن را هم بگویید استاد-سپاس

    • احسان محمد بیگی

      سلام وقت تون بخیر بتونه کناف نیاز به چسب اضافی نداره داخل فرمول خودش به مقدار کافی مواد با خاصیت چسبندگی هست حالا اگر مقاوت بیشتر نیاز داشتید از بتونه درز گیر کناف باید استفاده کنیم
      اگر باز هم براتون جای ابهامی بود یا درست متوجه نشدین می تونید به صورت مستقیم با بنده تماس بگیرید 09156480407 محمد بیگی

  3. ابراهیم اسکندری

    سلام آقای دکور
    من مبتدی هستم میخواستم بدونم میشه به جای بتونه روغنی یا پلاستیک دیوار از بتونه کناف استفاده کرد ممنون

    • احسان محمد بیگی

      سلام اره کار کردن با بتونه درزگیر و ماستیک کناف خیلی راحت تره و چندین ساله نقاش های ساختمانی بیشتر برای بتونه کاری از این پودر های آماده برای آماده کردن زیر کار استفاده می کنند

  4. علی اسمعیل زاده

    سلام
    نوار درزگیر در چه مرحله از کار استفاده میشود؟
    بعد از بتونه کاری درز ها یا قبل از آن؟

  5. علی اسمعیل زاده

    سلام
    بتونه کناف رو میشه از بتونه آماده هم استفاده کنیم یا حتما باید از پودر درزگیر کناف استفاده کنیم؟

  6. حسین عزیزی

    اقا احسان ایولا نمیدونی با این آموزش چه لطفی کردی درود به شرفت

  7. احمدمومنی

    بنده استادکارنقاش ساختمانی هستم واز آقای دکور بسیار راضی هستم
    لطفا بهترین رنگ برای اجرا بعداز کناف را معرفی کنید(برند)مرسی

  8. صالح سعیدی

    سلام گاهاً بعد رنگ امیزی رد بتونه ها سایه میندازه و مشخص میشه بخاطر چیه و ایا رنگ الوان شماره یک از لحاظ پوشش با الوان دو یا استا نقاشی فرق میکنه ??

    • احسان محمد بیگی

      با عرض سلام و وقت بخیر خدمت آقای سعیدی عزیز
      اینکه بتونه سایه میندازه می تونه دو علت داشته باشه
      علت اول که احتمال این مورد بیشتره اینکه بتونه رنگ رو به خودش کشیده و رد بونه مونده که باید یک دست دیگه روی سطح تون رنگ بزنید تا به صورت کامل سطح پوشانده شود
      یا سطح بتونه خورده را به خوبی سنباده نزدین و بتونه برجسته مانده و سایه روی کار می اندازه
      در مورد سوال دوم : رنگ استا نقاش رنگ درجه 3 و یا میشه گفت 4 که خود شرکت الوان اون رو تولید میکنه

  9. محمدطاهری ریسه

    عالی بود منتظراموزشهای بیشتر شما هستم

  10. a.rahimi.farahani

    از آموزش ارائه شده کمال استفاده را بردم . من خودم قبلا دو سه هفته زمان صرف کرده و مقدار زیادی مصالح دور ریخته بودم تا کمی تجربه اینکار را بدست بیاورم با این همه با مشاهده آموزش شما در همین چند دقیقه نکات بسیار ارزشمند و با اهمیتی را بسادگی فرا گرفتم . کیفیت قابل ملاحظه تصویر و روانی اجرا هم که ارزش این مجموعه را چندین مرتبه بالاتر می برد . سپاس از شما و دست مریزاد

کفپوش اپوکسی چیست؟ (صفر تا صد آشنایی با کفپوش های اپوکسی )